Verander hoe je tegen sporten aankijkt

Hoe kijk jij tegen sporten aan?

Als je denkt aan gezond bezig zijn dan moet het liefst alles vandaag nog gebeuren. Ik ben ook iemand die van resoluut houd, je doet het goed of je doet het niet is mijn mening.

Als ik ergens voor ga, heb ik alles al gekocht wat ik daarvoor denk nodig te hebben (LOL). Denk aan fotocamera’s of mijn naaiatelier in de garage.

Van het weekend sprak ik iemand en zij vertelde dat ze al een tijd niet meer had gesport, ze was gewoon haar hele motivatie kwijt. Ik vroeg haar waarom ze haar motivatie kwijt was. Het kwam een beetje op het volgende neer:

Het moest all the way zijn of niet:

  • Als we geen uur kunnen sporten? Dan laat maar
  • Kunnen we niet maximaal gaan tijdens het trainen? Dan laat maar
  • Zijn we al een tijdje niet meer geweest? Dan laat maar
  • nouja deze lijst kun je dus zo lang maken als je zelf wilt.

Verander hoe je tegen sporten aankijkt

Voorheen was dit ook altijd mijn motivatie. Ik wilde iedere training zweten tot in me bilnaad. Het liefst met zo zwaar mogelijke gewichten trainen, anders had ik er geen zin in.

Dat trainen ook een andere fijne bijkomstigheid met zich meebrengt, dat heb ik het afgelopen jaar gemerkt. Het is echt niet zo dat het alleen maar rendabel is als je minimaal 1 uur kunt gaan en volle bak ertegen aangaat.

Voordelen sporten

  • Je hebt meer energie als je voldoende beweegt
  • Je voelt je fysiek sterker en gezond als je voldoende beweegt
  • Je hebt minder last van pijntjes en ‘ditjes en datjes’
  • Je hebt een momentje voor jezelf om ook even naar binnen te keren
  • Je verlegd grenzen en dit werkt motiverend
  • Je werkt aan je zelfvertrouwen en dit geeft een boost.
  • Ook zorgt het ervoor dat je beter bestand bent tegen stresssituaties
  • Ook een training van 30 minuten zorgt ervoor dat je verbranding aangaat en je je spieren aanspreekt.

Maak jezelf niet gek dat je pas weer kunt beginnen als je minimaal 1 uur kunt sporten, weer alle moed bij elkaar hebt verzamelen, want dit is gewoon onzin. De ene keer ben je wat meer gemotiveerd dan de andere keer.

Begin je nieuwe minset met een kleine lichte workout. Wat oefeningen met lichaamsgewicht of gewoon een lekkere stevige wandeling buiten. Het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Gaan deze beweegmomenten in je routine zitten? Dan merk je vanzelf wel dat het je zoveel energie geeft, dat je weer zin hebt om misschien wat zwaarder te trainen of intensiever.

Ik hoop dat ik je heb kunnen motiveren om morgen nog te beginnen! Laat je het met weten?

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.