Hoe ga je om met alle veranderingen?

Hoe ga je om met alle veranderingen?

Eindelijk gaat er een lang gekoesterde wens in vervulling; je bent in verwachting. Lang heb je je ogen uitgekeken naar al die zwangere mama’s, babyspullen en je zag jezelf al een kamertje inrichten.

Nu je in verwachting bent of net een kleintje hebt, merk je dat er ook een andere kant aan zit. Eentje waar je op dit moment mee worstelt. Bij Lewis merkte ik het direct: alles veranderd iedere keer weer en lijkt wel een voorbereiding op de volgende fase.

Denk aan de lichamelijke veranderingen, moeite met slapen als je zwanger bent, de mentale switch die je iedere keer weer in je hoofd maakt, de flexibiliteit die je van jezelf steeds moet vragen, gebroken nachten als je bevallen bent, alle meningen van anderen over jouw zwangerschap, over jouw bevalling, over jullie opvoeding en alle lichamelijke verandering na de bevalling.

It’s a lot to process

Tijdens een zwangerschap en ook het eerste jaar na de bevalling, kun je je echt niet als je jezelf voelen (lekkere zin dit, maar je snapt me!). Gewoon niet zoals jezelf. Waar is die oude ik gebleven? Waar heb ik haar achter gelaten? Vanaf het moment dat je in verwachting bent, voel je dat er een verschuiving plaats vind in je leven. Zo ben je met z’n tweetjes of met wat oudere kindjes. Je leven loopt op rolletjes, maar sinds de zwangerschap gaat alle energie en aandacht naar die kleine mup. Er vinden een hoop veranderingen in je leven plaats en het lijkt alsof je geen grip op de situatie hebt. Dan ben je net een beetje gewend aan de situatie en veranderd het weer. Het vraagt soms (te) veel van je en dit is vermoeiend.

Voordat je in verwachting was had je een beeld van jezelf; hoe je het zou gaan doen. En dit beeld wordt nu beïnvloed door situaties, externe invloeden en hormonen. Eigenlijk ben je continue in discussie en gesprek met jezelf hoe je deze verwachting gaat managen HEB JE FF? Jij hebt een bepaald beeld van jezelf:

  1. Hoe je eruit wilt zien als zwangere
  2. Hoe je eruit wilt zien als net bevallen mama
  3. Hoe je eruit wilt zien na 6 maanden bevalling
  4. Hoe je eruit wilt zien na 1 jaar bevalling
  5. Hoe je je wilt voelen na 1 week bevalling
  6. Hoe je je wilt voelen na 6 maanden bevalling
  7. Hoe je wilt dat je huis eruit ziet
  8. Hoe je wilt dat je je huishouden runt
  9. Hoe je wilt eten (gezonde voeding)
  10. Hoe geduldig je met je kleine eigenlijk van jezelf moet zijn
  11. Hoeveel tijd je moet investeren in je vriendinnen
  12. Hoeveel tijd je moet investeren in je partner
  13. Welke rol je gaat spelen in je ouderlijke gezin (Blijf je steunende dochter? Of wordt jouw gezinnetje nu toch echt prio 1?)
  14. Hoe je vindt dat je het moederschap moet invullen
  15. Hoe je denkt over je carrière?
  16. Of je borstvoeding geeft
  17. Of je flesvoeding geeft
  18. Of je nog je zwangerschapskleren aan hebt na je bevalling
  19. Of je na 3 maanden nog steeds niet in je oude kleding past
  20. Of je na 1 jaar nog steeds niet in je oude kleding past
  21. Dat je op je Ugg’s door het dorp hobbelt
  22. Hoeveel tijd je moet investeren in sporten
  23. Dat je je kleintje nog liever niet een avond weg brengt, maar je partner staat op een avondje met z’n twee
  24. Dat je kleintje nog niet doorslaapt
  25. Dat je je kleintje niet laat huilen
  26. Dat je je kleintje wel laat huilen
  27. Dat je geen alcohol drinkt als je borstvoeding geeft
  28. Dat je wel alcohol drinkt als je borstvoeding geeft
  29. Dat je nog niet wil vliegen met je kleintje
  30. Dat je absoluut niet met de auto op vakantie wilt
  31. Dat je nog helemaal niet op vakantie wilt
  32. Dat het tijd is om je haren te wassen
  33. Dat je je haren ook wel weer eens wilt föhnen
  34. Dat je zonder make up de deur uit gaat

GOED…. IK KAN NOG WEL FF DOORGAAN…. You get the mindfuck, right? Echt lieve (aanstaande) mama, stop met jezelf zo gek te maken. Stop er gewoon mee! Het is nergens voor nodig.

  1. Jij hebt dit beeld voor jezelf bepaald
  2. Jij legt die lat meters hoog

Lucky you! Jij kunt deze lat ook weghalen, verlagen of gewoon ff negeren! Whohooo.

De grote vraag is: Wie ben ik? Waar sta ik? Wie wil ik zijn als zwangere? Wie wil ik zijn als mama? Wie wil ik zijn voor mij? Voor ons.

Ik heb ook echt geworsteld met dit alles, ik merkte bij Lewis al vrij snel dat deze verschuiving (opnieuw) plaatsvond in mijn leven. Maar ik wist: wat ik kon verwachten, hoe deze verschuiving zou doorzetten, wanneer ik me weer een beetje als mezelf zou voelen en hoe intensief dat eerste jaar ook gewoon is.

Door er met Micky over te blijven praten, hebben we samen het gevoel er grip op te hebben. Sommige weken zijn echt wel wat pittiger dan de ander. Bij Miles was ik zo’n leeg blad en ontvankelijk voor iedere wildvreemde voorbij ganger die zijn mening of opmerking wilde droppen. Als ik dan een luchtig gesprekje met iemand had en diegene zei dan iets dan ging dat in mijn hoofd zitten. “Deed ik het wel goed?” moest ik niet dit of dat doen? DAAR WORD JE GEWOON GEK VAN.

Nu na 3 jaar moederschap durf ik echt te zeggen: jij bepaald jouw geluk, jij bepaald hoe je het invult en ook hoe gek je je laat maken door jezelf. Gaan die meningen in je hoofd zitten? Bespreek het gewoon niet meer met hun. Jij weet wat je wilt, alleen jij weet wat het beste is voor jullie kindje en niet de buurvrouw met drie kinderen van boven de 24. Dikke doei voor haar of je kinderloze vriendinnen, schoonzus, werkgever of weet ik wie. Wil je steun ff flink uithuilen, zeuren en klagen? Ga op zoek naar mensen die weten wat het is. Die weten waar jij mee worstelt, hoe je je voelt. Geen mooi weer mensen. Je zult voelen dat het enorm scheelt om je hart te luchten bij mensen die je wel begrijpen.

Positiviteit is key

Nee je bent niet ondankbaar als je het even niet meer ziet zitten. Als je gewoon baalt van de veranderingen in je lijf, als je niet meer weet wat je kunt aantrekken want die zwangerschapscollectie is gewoon DRAMA! Als het niet lukt met borstvoeding geven en je moet overstappen op de fles. Als je je de zoveelste huilbui niet trekt, want je wilt gewoon even opruimen. Als je je schuldig voelt, omdat je een ochtendje voor jezelf wilt. Echt niet. Ik denk dat positiviteit echt essentieel is om lekker in je vel te zitten. Je voelt je nu niet als jezelf, maar wat zou je kunnen doen om je wel meer als jezelf te voelen? Je kunt niet alles voor een 10 doen. Alles voor een 7? Of een paar dingen voor een 10 en een paar dingen gewoon niet?

5 tips van mij

  1. Ga opzoek naar kleding waar jij gelukkig van wordt.
  2. Bezoek een kapper, kies voor de uitgebreidste behandeling die er is.
  3. Ga koffie drinken bij een mede mama. Speel geen mooi weer, maar ben eerlijk dat het ff pittig is. En je ff niet weet hoe je nu verder moet
  4. BEWEEG! Ga sporten, wandelen of fietsen. Zorg ervoor dat je endorfines gaat aanmaken, dat je je cortisol verlaagd en weer energie krijgt om ook tijd in jezelf te investeren.
  5. Zorg voor goede voeding, rommel voeding gaat je niet blij maken. Echt niet.

Lieve mama, je begrijpt mijn boodschap. Ben lief voor jezelf. Je doet het goed.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.